Kulminacyjnym wydarzeniem podsumowującym Tydzień Edukacji Informatycznej była akcja związana z programowaniem.- godzina kodowania. Według inicjatora – „Hour Of Code” Hadi Portavi „Każdy uczeń w każdej szkole powinien mieć możliwość nauki informatyki” (computer science) Projekt został zainicjowany zaledwie 3 lata temu – w 2013 r., w USA pod nazwą „Code.org”. Inicjatywa rozwinęła się błyskawicznie i zyskała bardzo dużą popularność - wzięło w niej udział już ponad 140 mln uczniów z całego świata. Projekt dostępny jest nie tylko w trakcie Tygodnia Edukacji Informatycznej – można z niego korzystać przez cały rok, 24/7, z dowolnego miejsca, w którym jest dostęp do Internetu, na lekcjach i zajęciach w szkole, jak i poza szkołą, indywidualnie lub w grupie uczniów. Możliwe są również zajęcia z programowania bez komputerów.

 Jak powiedział dyrektor generalny polskiego oddziału Microsoft: -"Programowanie to język przyszłości - język, którego już dziś chcemy nauczyć jak największą grupę młodzieży”. W Polsce są już daleko zaawansowane prace nad włączeniem informatyki, a w jej ramach – programowania, do kształcenia ogólnego od pierwszej do ostatniej klasy w szkole, patrz https://programowanie.men.gov.pl/
Realizując te założenia, my przystąpiliśmy również do tej światowej akcji.

W piątek 9 grudnia odbyły się spotkania z zaproszonymi gośćmi, którzy bardzo ciekawie przedstawili w jaki wykorzystują informatykę i narzędzia TI w swoich zawodach , które wykonują na co dzień. Z dużym zainteresowaniem słuchaliśmy konstruktora – inż. Kamila Ostrowskiego z Genaral Electric a także st. chorążego Krzysztofa Czubińskiego z 16 Pomorskiej Dywizji Zmechanizowanej i trenera siatkówki dzieci i młodzieży elbląskich klubów- nauczyciela naszej szkoły – mgr. Wojciecha Samulewskiego.

Uczniowie byli zaskoczeni rozwiązaniami i systemami stosowanymi przez gości. Podczas wystąpień zrodziło się wiele pytań, które w przerwie można było zadać gościom. Następnie uczniowie w grupkach, wykorzystując szkolny i prywatny sprzęt – laptopy, notebooki, tablety i smartfony przystąpili do programowania. Towarzyszący im nauczyciele i goście z zainteresowaniem śledzili a nawet razem z młodzieżą rozwiązywali poszczególne zadania . W luźnej atmosferze upłynął nam czas nauki programowania. Ponadto w ciągu całego tygodnia uczniowie mieli okazję zamienić się rolami i uczyć programowania swoich nauczycieli.

 

Oprac. Dorota Wilk