Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut II LO a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.
- Zadania i rola Rzecznika Praw Ucznia w szkole
- Pomoc całej społeczności uczniowskiej w rozwiązywaniu problemów i wyjaśnianiu wszelkich niejasności dotyczących Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania i Programu wychowawczo-profilowego.
- Reprezentowanie interesów uczniów przed dyrekcją szkoły oraz Radą pedagogiczną.
- Świadczenie pomocy merytorycznej uczniom i wyjaśnianie jak korzystać z praw i szanować prawa innych.
- Przeciwdziałanie łamania prawa w szkole.
- Rozwiązywanie konfliktów uczeń-nauczyciel.
- Zwiększanie świadomości prawnej uczniów, nauczycieli i rodziców.
- Sposoby działania Rzecznika Praw Ucznia.
- Rozpatrywanie indywidualnych skarg uczniów.
- Udzielanie porad uczniom, nauczycielom i rodzicom.
- Współpraca z pedagogiem szkolnym, a w razie potrzeby z psychologiem czy prawnikiem.
- Współdziałanie w realizacji szkolnych programów profilaktycznych.
- Uprawnienia Rzecznika Praw Ucznia.
- Ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów.
- Podejmuje działania na wniosek stron: uczniów, rodziców, nauczycieli lub pracowników szkoły.
- Działa według ustalonego trybu postępowania:
- - zapoznaje się ze zdaniem stron konfliktu,
- - podejmuje negocjacje ze stronami,
- - zasięga opinii pedagoga szkolnego, wychowawcy,
- - w sytuacjach najtrudniejszych występuje do dyrektora szkoły o podjęcie decyzji w sprawie dalszego postępowania.
- Rzecznik Praw Ucznia zajmuje się wszystkimi sprawami dotyczącymi przestrzegania praw ucznia w szkole. W każdej problematycznej sytuacji można się do niego zwrócić i prosić o pomoc.
- Udostępnia regulaminy szkolne i pomaga je zinterpretować. Jest mediatorem w sprawach trudnych, spornych i nietypowych.
- Zawsze zachowuje dyskrecję, a wszelkie uzyskane przez niego informacje stanowią tajemnicę służbową.
Rzecznik praw ucznia w roku szkolnym 2020/2021:
mgr Małgorzata Rydelek