Jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą:
• ważne, aby zapewnić stały rytm np. wyznaczyć ramy czasowe, kiedy córka lub syn ma czas przeznaczyć tylko na naukę; prośba do Państwa o ograniczanie w tym czasie korzystania przez nastolatków z telefonu w celach towarzyskich z uwagi na dodatkowe rozpraszanie się;
• pomocne będzie zrobienie grafiku zajęć szkolnych (widocznego dla dziecka i rodzica) wraz z przerwami na np. domowe obowiązki lub czas wolny celem zapewnienia równowagi pomiędzy obowiązkami i przyjemnościami;
• zachęcanie do codziennej rozmowy z nastolatkiem, co przerabiał na zajęciach celem wzmacniania jego wytrwałości do nauki; ważne, aby takiej rozmowie towarzyszyła atmosfera zaciekawienia rodzica tym, co mówi córka lub syn; unikając krytyki i oceniania;
• docenianie za wytrwałość, gotowość pokonywania trudności poprzez uśmiech, pochwalenie;
• w razie wątpliwości nastolatka lub niechęci do nauki omawianie praktycznego zastosowania wiedzy i umiejętności szkolnych w życiu codziennym. Proszę pamiętać, że zachowanie stałego rytmu nauki pozwoli naszym nastolatkom na płynny powrót do regularnego chodzenia do szkoły. Aktualna sytuacja jest wyjątkowa, dlatego Państwa dzieci będą różnie reagować. Warto rozmawiać o tym jakie towarzyszą im myśli, odczucia celem wysłuchania bez oceniania – możliwość „wygadania się” często obniża niepokój emocjonalny.
W razie utrzymującego się niepokoju można skorzystać z prezentacji SWPS: „Stres okiełznany – jak działa na nas stres i jak sobie z nim radzić” dr A. Mościcka -Teske https://www.youtube.com/watch?v=njcl-2T9Qhg
psycholog Natasza Wojtaszek